ORSZÁGOS MENTŐSZOLGÁLAT

ORSZÁGOS MENTŐSZOLGÁLAT

HIVATÁS AZ ÉLETÉRT!

A mentőszolgálat a lakosság életmentő ismereteinek fejlesztése érdekében számos lépést tett és tesz, melynek fontos eleme az elsősegélynyújtás és az újraélesztés oktatása. Az Országos Mentőszolgálat elsősegélynyújtást, újraélesztés oktatást, munkahelyi tanfolyamokat is tart, melyekről bővebben oktatas kukac mentok pont hu címen tájékozódhatnak.

 

Háttér

Magyarországon évente több ezer ember hal meg hirtelen szívmegállás következtében utcán, közterületen. Többségük megmenthető lenne, ha valaki perceken belül megkezdené az újraélesztést, a mellkasi nyomásokat. A mentők által évente észlelt mintegy hatezer hirtelen vérkeringés-megállás esetében csak akkor van igazi esélyünk az újraélesztésre, ha a mentő megérkezéséig valaki elkezdi a mellkasnyomásokat. A nemzetközi szakirodalom szerint az azonnal megkezdett újraélesztéssel és egy gyorsan megérkező defibrillátorral az újraélesztések akár 60 százaléka sikeres lehetne, ami Magyarországon évente több ezer emberéletet jelent. Az elmúlt években sokat tettünk a lakosság életmentő ismereteinek, tettrekészségének fejlesztéséért, de még most sem lehetünk elégedettek, a kiérkező mentők csak ritkán találkoznak szakszerű elsősegélynyújtással. A helyzet javításának érdekében számos lépést tettünk és teszünk (részletek alább).

A Magyarországon szolgálatot teljesítő 784 mentőegység az elmúlt évben közel 1,2 millió esetet látott el, melyből a mentők több mint 1800 embert élesztettek újra sikeresen Magyarországon, ami azoknak az elsősegélynyújtóknak köszönhető, akik a legnehezebb helyzetekben is mertek és tudtak cselekedni.

 

Élet Mentő Pont – Új márka az életmentésben

Az Országos Mentőszolgálat „életmentő márkát” alapított. Az Élet Mentő Pont márkanév egy olyan, társadalmi felelősségvállalást tükröző értéket jelenít meg, amit a birtokosa az emberek életbiztonságáért képvisel. A kezdeményezés célja, hogy a márkához csatlakozó cégek, vendéglátó helyek, üzletek, sportlétesítmények, szolgáltatók teremtsék meg az azonnali életmentés feltételeit arra az esetre, ha valaki éppen ott kerül hirtelen életveszélybe, például hirtelen szívmegállás miatt újraélesztésre szorul. Az Élet Mentő Pont minősítés feltétele, hogy az ott dolgozók elsajátítsák az életmentés alapjait, és legyen a helyszínen egy bárki által használható defibrillátor készülék is. A programhoz elsőként egy belvárosi prémiumkategóriás étterem (St. Andrea Wine&Gourmet Bár) csatlakozott, ahol 26 alkalmazott (pincérek, szakácsok, stb.) részesült életmentő képzésben, valamint beszereztek egy félautomata defibrillátort is.

A márka odaítélése esetén a cégek, szervezetek jogosultak lesznek az Élet Mentő Pont „védjegyének” használatára, melynek grafikáját a csatlakozó cég profilja alapján lehet testre szabni. Az Országos Mentőszolgálat várja a programhoz csatlakozni kívánó budapesti és vidéki éttermek, cégek, szervezetek jelentkezését, hiszen célunk az, hogy az azonnali életmentés feltételei a lehető legtöbb nyilvános helyen biztosítottak legyenek Magyarországon. A képzésre az oktatas kukac mentok pont hucímen lehet jelentkezni.

 

Szív City applikáció

2017. október 16-án, az Újraélesztés Nemzetközi Napján különleges életmentő applikáció indult Magyarországon. A Szív City lényege, hogy bárki, aki kedvet, késztetést érez arra, hogy vészhelyzetben életet mentsen, egy applikáció segítségével riasztást kaphat mobiltelefonjára, ha a közelében közterületi újraélesztésre van szükség. Az applikáció az elsősegélynyújtót gyorsan a helyszínre navigálja, így pillanatokon belül elkezdheti az újraélesztést, a mentő megérkezéséig is esélyt adhat a betegnek a túlélésre. Az applikáció összeköttetésben áll a mentők irányítórendszerével, vagyis az oda beérkező segélyhívás alapján a mentésirányító nem csak mentőautót indít a helyszínre, hanem egy gombnyomással riasztja a legközelebbi Szív City elsősegélynyújtókat is.

 

Wake Up! kampány

2017-ben  az Országos Mentőszolgálat az Emberi Erőforrások Minisztériumának támogatásával, a Semmelweis Egyetem Aneszteziológiai és Intenzív Terápiás Klinika, a Magyar Resuscitatiós Társaság, és az ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégium diákjainak közreműködésével egy fiataloknak szóló országos és újszerű kampányt indított.

A kampány során budapesti és vidéki fesztiválokhoz, nagyobb ifjúsági rendezvényekhez csatlakozva oktatóbabákkal települtek ki a szakemberek, hogy gyors és gyakorlatias oktatással képezzék ki a fiatalokat az újraélesztésre. Ráadásul a mellkasnyomások ütemének elsajátítását egy népszerű zenekar, az Irie Maffia is segíti. A csapat „100 bpm” ütemű Wake Up! című slágere lett az újraélesztők zenéje, hiszen a ritmus illeszkedik a mellkasnyomások tempójához, ezért a dalt a zenekar az életmentőknek ajánlotta és a rendezvények keretében mindig elő is adja.

Wake Up kampány keretében tizenhárom helyszínen több mint 3000 gimnazistát tanítottunk meg az újraélesztésre.

 

Hősképzés

Az egész országra kiterjedő „Hősképzést” indított 2018. januárjától az Országos Mentőszolgálat. Az életmentéshez kedvet és bátorságot érző laikusok minden hónapban ingyenes újraélesztés oktatáson, gyakorláson vehetnek részt az OMSZ megyeszékhelyi mentőállomásain.

A Szív City rendszeréhez csatlakozó önkéntesek és a más tanfolyamokon korábban kiképzett laikusok számára is jó lehetőség az OMSZ „Hősképző” rendszere, hiszen a megszerzett tudást rendszeres gyakorlással ébren tartva várható el a legmegfelelőbb segítségnyújtás egy valódi vészhelyzetben. A Hősképző tanfolyamra minden hónap első hétfőjén – kivéve ünnepnapokon – 15 órától 17 óráig várják az érdeklődőket a vármegyeszékhelyi mentőállomások szakemberei. Előzetes regisztráció nem kell a hősképzésre.

A Hősképzésben résztvevő vármegyeszékhelyi mentőállomások listáját az alábbi link tartalmazza:

https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1uxewL6Syv11djMP71GbWj7-pYV7WHuGJ

 

Közterületi plakátkampány

Kampányunk során több száz, az életmentés helyes módszerét bemutató „citylight” plakátról tanulhattak újraélesztést a járókelők, vagy járműveken utazók Magyarországon. A közterületi plakátok jól érthetően, ábrákkal magyarázták el a laikus újraélesztés, az életmentés folyamatát, valamint a közösségi életmentő „Szív City” applikációt is népszerűsítették. A plakátokat az Országos Mentőszolgálatnak nyújtott támogatásként az ország vezető outdoor média vállalata, a JCDecaux Hungary Zrt. helyezte ki. A kampány célja a lakosság életmentő ismereteinek, segítségnyújtási készségének fejlesztése, amivel akár sok száz emberélet megmenthető lehet. A kampány egyik témája a defribrillátor térkép volt, melyet a Magyar Resuscitatios Társaság, a Magyar Kardiológusok Társasága, a kormányhivatalokkal, az Országos Mentőszolgálattal és a Szív City csapattal együtt alkotott meg, így létrehozva Magyarország első, teljes defibrillátor térképét, mely a mentésirányítók mellett a Szív City közösségi életmentő rendszeréhez csatlakozó önkénteseink számára is életmentő segítséget nyújthat. A kampány célja a figyelemfelhívás, illetve az adatbázis frissítése, kiegészítése volt. A mentők ezen a kampány során Magyarországon elsők közt alkalmaztak egy új kommunikációs eszközt, az ún. „beacon” technológiát, melynek révén a közterületi óriásplakátok mellett elhaladó járókelők az életmentéssel kapcsolatos üzeneteket kaptak mobiltelefonjukra.

 

„Segítsd a mentőket!” – kampány

Támogatóink segítségével készítettünk három „edutainment” kisfilmet, melyek hasznos ismereteket adnak át szórakoztató formában. Témák: hogyan húzódj le a szirénázó mentőautó elől, ne parkolj közvetlenül a mentőautó mögé, halkítsd le a zenét, hogy meghalld a szirénát. A kisfilmeket széles körben publikáltuk (televíziós TCR, váróhelyiségek, közösségi média, stb.).

A „Segítsd a mentőket!” című közösségimédia-kampány 2019-ben rangos elismerésben részesült, elnyerte az Internet Hungary Award díjat, melyet az Internet Hungary konferencián, nagy szakmai nyilvánosság előtt, ünnepélyes keretek között vehettünk át. A kampányban szereplő, a mentőautók közlekedését segítő kisfilmek a hasznos és figyelemfelkeltő tartalmuknak, kreatív megvalósításuknak és integrált publikálásuknak köszönhetően több mint tízmilliós elérést (a Facebook-on 2 millió megtekintés), és gyakorlati eredményt is produkáltak, ami hatékonyan támogatja a mentők küldetését, vagyis a sikeres életmentést.